[Anmeldelse] Quantum Break

Remedy, skaperne bak spill som Max Payne-serien og Alan Wake har ved hjelp av Microsoft lansert sitt nyeste spil på markedet.  Remedys første spill til nye generasjon Xbox er endelig ute med tittelen Quantum Break. Men hvordan er spillet? Er spillet like bra som Remedys tidligere spill eller ikke? Det får du vite i denne anmeldelsen.

I Quantum Break spiller du som Jack Joyce (ansikt og stemme gitt av Shawn Ashmore) som har blitt spurt om å hjelpe sin gamle venn Paul Serene (Aidan Gillen) med et hemmelig eksperiment for det mystiske og kryptiske selskapet Monarch. Like raskt som lynet går alt galt med eksperimentet og Shawn må kaste seg ut på en ellevill reise med gamle kolleger, skyting og tidsmanipulasjon.

Mer vil jeg ikke si for å avsløre for mye av historien da Remedy alltid har hatt historien i sine spill som et av spillenes store elementer og det samme gjelder i Quantum Break. Dessverre må jeg si at jeg likte historien i Max Payne-spillene og Alan Wake bedre enn historien i Quantum Break. Den var ikke direkte dårlig, bare litt forutsigbar. Jeg brukte 15-17 timer på å fullføre Quantum Break, noe jeg ser på som en god lengde på et såpass historiefokusert fullprisspill. Nå skal det sies at lengden ikke avgjør kvaliteten på et spill for min del, men hva de timene blir brukt på.

Quantum Break er et spill på samme tid som det er en TV-serie, ganske merkelig ja, men det funket overraskende godt. Det er fem  akter og hver akt har enten tre eller fire deler. Når hver akt er ferdig vil det spilles av en episode av serien som er på rundt 20 minutter som går enda dypere inn i historien. Det imponerende med dette er at i selve spillet vil det være to typer muligheter du kan forandre på hvordan TV-serien vil utfolde seg.

Det ene er Quantum Ripples som er små hendelser i spillet du kan forandre på. Den andre typen er Junction Points som vil befinne seg på slutten av fire av fem akter. I disse styrer du Paul Serene i noen minutter der du vil få valget mellom to konsekvenser som skal utfolde seg. Dette vil forandre på TV-serien og selve historien i spillet. Jeg likte dette veldig godt og valgene man gjorde utgjorde overraskende store konsekvenser for TV-serien, spillet og historien generelt.

Quantum Break er et skytespill, men ikke et såkalt “cover-shooter” der du må gå i dekning hele tiden mens du skyter på soldatene i Monarch som er fiendene. Konsekvensene eksperimentet gjorde med Jack er at han fikk tids manipulerende krefter som gjør at han kan bruke tiden på å knerte fienden på flere måter. Jack kan  bruke et spesielt syn som gjør at han kan se alle fiender og interaktive objekter i omgivelsene, skyte en tidsbombe på en fiende som gjør at fienden springer/går veldig sakte (slow-motion), lage et skjold som varer i noen sekunder slik at han ikke blir beskutt, løpe raskere på samme tid som at når tiden har løpt ut vil han han stoppe opp slik at han kan komme seg raskt mot fienden og slå kockout på dem, “dashe” fremover slik at fienden ikke vet hvor han er og det sekundet “dashinga” stopper opp vil du ha noen få sekunder til å skyte fiendene i slow-motion og mer.

Det er en god del tidsmanipulerende krefter Jack har som han kan bruke til sitt eget formål. Men kreftene er ikke kun til bruk mot Monarch-soldater. Noen ganger vil Jack komme over hindringer som gjør at han må bruke kreftene sine til å gå tilbake et tidspunkt der hindringen er borte eller reparert. Dette varer ikke evig, slik at om Jack må komme seg over en ødelagt bro, han reparerer broen med kreftene sine, så må han bruke en annen del av kreftene sine som å springe i slow-motion for å komme seg over broa før den faller igjen. Så det er begrensninger i spillet, kreftene varer ikke evig. Om jeg bruker noen av kreftene for mye må jeg vente til kreftene er ladd opp igjen. Spillet viser symboler for alle tilgjengelige krefter på skjermen, både når dem er brukelige, ubrukelige og når dem lader opp. Jack vil ikke motta alle kreftene med en gang. De fleste kreftene vil han få mens han progresserer gjennom spillet.

Alle kreftene har også flere oppgraderinger. For å oppgradere trenger man oppgraderingspoeng, såkalte “Chrono Sources”. Hver akt og hver del i akten har et bestemt antall Chrono Sources som man skaffer ved å finne dem i omgivelsene. De fleste kreftene har tre oppgraderingssteger, det første steget er som oftest at den bestemte krafta varer i lengre tid. Den første oppgraderinga koster som oftest (så vidt jeg husker) et poeng, mens den siste koster seks poeng og det er 64 Chrono Sources å finne i hele spillet. Med andre ord, jo mer du oppgraderer Jack sine tids manipulerende krefter, jo sterkere blir han.

Egentlig så er det eneste virkelig negative jeg har å si om spillet er at det ble noen ganger litt ensformig og repeterende. Å bruke de samme type kreftene svært ofte og skyte på fiender ble litt for ofte repeterende. Å bruke kreftene føltes veldig kult i begynnelsen i løpet av de tre første aktene, men det ble monotont og repeterende i løpet av de to siste aktene da det var mye av det samme om og om igjen. Skyt, brukt krefter, skyt, bruk krefter, noe slikt. En annen ting var at til tross for at oppgraderingene gjorde en del føler jeg at kreftene hadde for liten dybde og “awesome-effekt”.

Det er ikke særlig mange forskjellige våpen å finne, det var faktisk overraskende få. Det er så vidt jeg husker tre typer pistoler, en vanlig pistol, en tung pistol og en pistol som skyter ut flere skudd på samme tid, automatrifle, snikskytterrifle, noen hagler og et par til. Det var ikke noe stort problem at det ikke var så mange våpen, men jeg hadde ikke sagt nei til flere.

I tillegg vil man finne e-mailer på PC-er man kan sjekke, videoer av Jacks bror på noen TV-skjermer og andre ting i omgivelsene som legger til mer dybde. Det var også overraskende mange såkalte «easteregg» som relaterte seg til Alan Wake, som jeg synes var ganske kult. Forhåpentligvis sitter det noen utviklere hos Remedy i hemmelighet og utvikler Alan Wake 2. En annen knallbra mekanikk er at når jeg var ferdig med spillet kunne jeg i menyen gå til en annen meny kalt “Timeline” som gav meg muligheter til å velge bestemte deler eller akter i spillet og spille denne bestemte delen eller akten på nytt om jeg vil tilbake for å finne flere Chrono Sources eller andre gjenstander som jeg ikke fant første gang. Flere spill trenger en slik modus.

Quantum Break er et godt actionspill med flott grafikk, flott design og en ganske bra historie (litt skuffende i forhold til Alan Wake og Max Payne). Det ble noe ensformig og repeterende mot slutten, men jeg hadde det veldig moro av actionsekvensen og spillet i det hele gav meg veldig mye god action. Det er ikke et perfekt spill, men det er et veldig bra actionspill som jeg vil anbefale de fleste å spille så lenge du liker et historiefokusert spill med en god del action og tidsmanipulering.