[Anmeldelse] Uncharted 4: A Thief’s End

Naughty Dog sitt siste entre til sin suksessfulle Uncharted-spillserie har ankommet markedet med Uncharted 4: A Thief’s End. Med dette innslaget tar Naughty Dog og fansen et vemodig farvel med Nathan Drake og hans venner og  familie. Men er Uncharted 4 seriens slutt verdig? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Spillet starter med at Nate har pensjonert seg fra livet som skattejeger sammen med kona Elena Fisher fra forgjengerne. Dem begge lever et normalt liv med normale jobber inntil Nates lengt forglemte bror Sam dukker opp på jobben hans. I løpet av de første kapitlene i spillet får man styre både unge Nate og eldre Sam der man får se hva som egentlig skjedde med dem. Drake trodde alltid at broren hans var død, men det viser seg ikke var sant.

Problemene starter å komme i hop. Sam forteller at han klarte med hjelp fra en narkokjempe å rømme fra fengslet, men han trenger hjelp fra Nate med å finne piratkongen Paul Averys skjulte skatt. De historiske bitene løses opp og Nates gamle venn Sully henger seg på skattejakten og dermed har Nate og Sullys siste skattejakt startet. Dette siste eventyret blir dog verre og vanskeligere enn forventet da gamle venner av Nate og Sam dukker opp som deres rivaler. Uncharted 4 løser dermed opp alle historiehull og seriens løse tråder.

Jeg brukte rundt 15 timer på å fullføre Uncharted 4 og det ikke en gang med alt av samle-gjenstander man kunne finne i omgivelsene. Det var 15 svært gode timer. Når man har fullført historien kan man i likhet med forgjengerne gå tilbake til andre kapitler og spille gjennom dem på nytt slik at man kan finne de resterende samle-gjenstandene og det er absolutt ikke få av dem, det er både nye og kjente samle-gjenstander

Det er tre typer samle gjenstander jeg kunne finne i spillet. Den ene er de vanlige små skattene som man kan fine slik som i forgjengerne. Skatter er ofte i relativt skjulte huler og dem blinker en hvit lys farge slik at det blir lettere å se dem slik at man ikke må gå å ransake hver eneste krok i omgivelsene. Den andre samle gjenstanden er såkalte journal entrys som ganske enkelt er spesielle observasjoner Nate kan tegne ned i håndboka hans som han har hatt i alle Uncharted-spillene. Den siste samle-gjenstanden er journal notes som lar han ganske enkelt notere kule eller viktige observasjoner i omgivelsene. Journal entrys og journal notes vil man ikke komme over før i kapittel åtte og videre, men skattene vil man kunne finne fra første kapittel.

Brettene i Uncharted 4 er veldig ofye mye større og bredere enn i forgjengerne. Når man har kommet litt mer uti spillet vil man befinne seg i store savanner og andre plasser. Områdene er ofte mye større og til tross for at det kun er en enkel destinasjon vil det være flere retninger man kan bruke til å komme til destinasjonen. Dette gjør det dog enda mer krevende å finne skatter når brettene er større. Ofte vil man finne steder der fiendene ahr boltret seg i og da har mange mange muligheter å få eliminert dem på.

Detaljene og det grafiske er slående vakkert, veldig overraskende når omgivelsene ofte er så store og brede. Detaljene er fantastiske og lyden av fugler som kvitrer og vann som renner er fabelaktig. Ganske enkelt en av de vakreste spillene jeg noensinne har spilt. Mengden til detaljer spillmessig er også utrolig. Nate kan for eksempel plukke opp et eple på et marked og man ser ham ta en bit av eplet og tygger. Når han tar dekning i en skuddveksling bak en pose sand og skuddene til fiendene treffer sandposene vil man se at sand renner ut fra skuddhullene slik at posen blir mindre.

Det er en god del nyvinninger innenfor gameplayet. Den ene er at man vil ofte komme over høy gress som man kan gjemme seg i for å snikmyrde fiendene. En annen er en en form for grappling hook (gripekroken) som du kan svinge med så lenge symbolet dukker opp. Når du svinger kan du ikke bare hoppe av, du kan klatre opp og ned med tauet, men også hoppe av tauet og trykker du firkant på kontrolleren vil du slå ned fienden når du hoper ned på han, veldig effektivt.

Denne gangen vil man også kunne kjøre bil i enkelte brett. Kjørefølelsen er overraskende god og de brettene man kan kjøre med bil i er alltid de mest åpne brettene da man åpenbart trenger åpne områder for å kjøre bil. I et kapittel/brett som befinner seg i Madagaskar er det veldig mange steder møkkete oppoverbakker. Her må man ta i bruk gripekroken (grappling hook) som er festet på fronten av bilen, finne en plass å feste den øverst i bakken og dermed bruke gripekroken til å kjøre oppover. Veldig kult og innoverende.

Noe annet som har fått en oppgradering er slåsskampene som er mye røffere og bedre enn slåsskampene i forgjengerne. Her har Uncharted 4 hentet mye inspirasjon fra Naughty Dogs forrige mesterverk The Last of Us. Slåsskampene i Uncharted 4 er røffere, tøffere, hardere og blodigere. Man kan i likhet med The Last of Us bruke omgivelsene som hjelp som å smekke hodet til fienden inn i en vegg og mye mer.

Klatringen er så å si lik som i Uncharted 3, bare nå kan du noen ganger også stå om det er plass i tillegg kan Nate og Sam hjelpe hverandre med klatringen som for eksempel at den ene klatrer opp på den andre for å nå noe. Skytingen er etter min mening en god del bedre enn før. Skytefølelsen er bedre, det er en ny crosshair og jeg digger hagla i Uncharted 4 mer enn AKen, hvorfor vet jeg ikke, men den var veldig god. I tillegg vil man finne en rekke gullbelagte våpen skjult i omgivelsene, ofte sammen med en skatt som har begrenset ammunisjon, men kun et skudd tar livet av fiendene.

Interaksjonen mellom Sam og Nate er glimrende. Dem snakker ofte til hverandre både under klatring og skuddvekslinger, både seriøse og humoristiske kommentarer. Det forsterket samholdet mellom dem veldig mye. Sully snakker også en del, men ikke like mye som Nate og Sam. Likevel er det flott å høre de tre musketerer snakke om livet når dem dem kjører bil på Madagaskar som er en av mange steder dem besøker.

Uncharted 4: A Thief’s End er en perfekt avlusning på den kritikerroste Uncharted-serien. Naughty Dog har gjort en fantastisk jobb med spillet og det skinner på alle fronter. Spillet vil uten tvil gå ned som en av Playstations beste spill noensinne.