[Anmeldelse] Fire Emblem: Fates – Birthright

Fire Emblem: Awakening er et av mine favorittspill til Nintendo 3DS. Jeg har ikke spilt noen andre spill i Fire Emblem-serien til tross for at det er svært mange av dem og de fleste er svært gode spill. Når jeg ble tilbudt om å anmelde Fire Emblem: Fates – Birthright var det ingen tvil om at jeg måtte takke ja til tilbudet for å se om Fates er like god som Awakening.

I Birtright spiller du som karakteren Corrin (som du selvfølgelig kan kalle han eller hun hva du vil, det er tross alt et RPG) og du befinner deg midt i krigen mellom Nohr og Hoshido. Karakteren din er en prins/prinsesse som stammer fra Hoshido, dessverre ble karakteren kidnappet av Nohr og har med andre ord vokst opp med søsken og familie som egentlig ikke var det i tillegg til å ha tross at du var Nohrs prins eller prinsesse. Med andre ord vil det bli mye ramaskrik når karakteren din finner ut sannheten.

Historien gir deg to velg, enten støtte Nohr eller Hoshido i krigen og konsekvensene av hvem du velger å støtte kan bli fatale og store. Fates – Birthright er tross alt et rollespill så historiemessig må du forvente deg konsekvenser for alle handlinger du foretar deg. Jeg har ikke oversikt over hvor mange timer jeg brukte på å fullførte historien i spillet, men jeg mener det er en god del, sikkert over tjue timer, så i likhet med forgjengerne er Birthright et langt spill.

Spillet gir deg tips og triks til gameplayet da du starter det opp, men det er ingen langstrakt og dyp opplærings-modus. Du lærer hvordan kampsystemet er, hvordan du skal bruke kartet, hvordan handlingene gir konsekvenser og de andre basiske grepene, ellers må du lære resten selv. Dette fungerer strålende og det ville vært for meg personlig en negativ ting om spillet skulle lære meg alt og jeg skulle bli “leid av en hånd”-gjennom kampanjen.

Taktikk er spillets hovedfokus. Bruker du ikke taktikk og strategi i Birthright vil du mest sannsynlig gjøre mange rimelige dårlige valg og tape de fleste kampen. Slik i forgjengerne foregår kampene på et brett med ruter. Hver karakter som du kontrollerer på laget ditt kan kun flytte seg bestemte antall ruter og når alle karakterene har flyttet sine bestemt antall ruter er din runde over og det er motstanderens tur. De forskjellige typene angrep er med i antall ganger du kan flytte karakteren din. Eksempelvis kan du flytte karakteren din i fire ruter, men om du skal by på et angrep kan du kun flytte karakteren tre ganger.

Alle klassene i spillet har sine egne ferdigheter slik at du må tenke taktisk. Det er nok ikke særlig lurt å sende klassen som kan gi best beskyttelse fremst i kampen. Og om en karakter dør vil karakteren dø fra runden, spiller du derimot på Phoenix-modusen vil karakteren komme tilbake hver runde, noe som er litt ensformig for kjernespillerne da spillet mister litt av sin betydning om karakterer som dør kommer tilbake neste runde.

I likhet mef forgjengerne er det fortsatt økser, pil og bue, sverd, spyd og andre våpen i spillet. Derimot føler jeg at magi og sverd var sterkere enn de andre våpnene. Jeg brukte derimot pil og bue svært mye så lenge pil og bue-karakteren hadde avstand fra fiendene. Det jeg likte best var å ta i bruk karakterene som hadde sverd, magi og øks og om ringe fiendene med dem.

Dialogene er morsomme og like flotte som tidligere, dog er stemmeskuespillet forferdelig, noen ganger måtte jeg slå av lyden da karakterene startet å snakke. Noe jeg likevel vil anbefale er å leser dialogene da det kommer ofte viktige saker karakterene tar opp som kan bli viktige når du foretar fremtidige handlinger.

Fire Embem: Fates – Birthright er like godt som Awakening. Begge fylte meg med en relativ god historie, flotte kamper, morsomme og interessante dialoger og ikke minst mange timer med taktisk underholdning. Birthright vil gi alle som liker strategiske og taktiske rollespill en utrolig god fornøyelse. Om neste spill i serien vil være like god som Birthright vil serien fortsatt være i trygge hender. Vil jeg da anbefale Birthright? Absolutt!