Anmeldelse: Chime Sharp

Chime Sharp ble finansiert ved hjelp av Kickstarter og ble først lansert på Steam Early Access før spillet ble offisielt lansert på PC. Men hva slags spil ler Chime Sharp og er det noe bra? Det får du vite denne anmeldelsen.

Jeg spilte aldri det første Chime, men jeg har hørt mye bra om det. Du skal slippe forskjellige figurer inn i et rutenett ved å skape såkalte «quads» ved å plassere figurene i blokker på 3×3 eller mer. Jo større figurene du bruker er, jo mer poeng vil få du. Problemet er at spillet blir vanskeligere jo lengre du kommer og da jeg startet spillet for første gang satt jeg meg svært ofte fast. Hele hovedmålet er å skape store nok «quads» til å dekke en prosent av hele greia.

Det største problemet mitt med Chime Sharp er at du blir aldri fortalt hvordan du skal spille spillet, heller ikke hvordan du skal gjøre de forskjellige tingene. Hovedmålet er hemmelig inntil du finner det ut selv. Så her gjelder det å tenke logisk rasjonelt og bruke deg god ting, ellers vil du få store problemer i spillet. Dette betyr da åpenbart at om du er en person som liker å bli vist alt hva du må gjøre og hvordan du skal gjøre det og ikke har nok tid eller tålmodighet, så er ikke Chime Sharp for deg.

Jo mer poeng du får og jo større «quads» du skaper jo mer musikk vil du åpne opp. Spillet bygger seg mye rundt musikk. Fra starten får du fire låter og to spillmoduser, standard or practice. Begge modusene leverer egentlig den samme opplevelsen, så jeg ser helt ærlig ikke meningen med å ha begge, men det er likevel flott med valgmuligheter.

For å løse opp flere låter og spillmoduser må du fullføre ei låt. Dette betyr da at i likhet med en rekke andre musikbaserte spill så er det mange låter som ikke blir låst opp før du har spilt gjennom mye av spillets innhold. Likevel er dette noe spillet brukte veldig godt til å motivere meg til å spille mer. Så det er i alle fall en positiv ting med å låse unna låter til senere.

Som skrevet tidligere vil du etterhvert låse opp andre spillmoduser. En annen spillmodus vil gi deg mer hjelp til hvordan du faktisk skal spille Chime Sharp. Det første jeg tenkte på er hvorfor ikke denne modusen var den første som ble åpnet opp, men det kan nok hende at den er der for å hjelpe meg med det jeg allerede forstår noe av.

Du har også liv i spillet. Dette vil si at om det er enkelte «quads» du ikke tar i bruk, vil dem forsvinne og du mister et liv. Du kan ikke sitte i evig tid med en figur for å finne ut hvor du skal plassere dem, dem vil forsvinne etterhvert. Du har ti liv og når alle livene er ute har du tapt og må begynne på nytt. Dette var veldig frustrerende i første omgang, men det ble bedre da jeg forstod hvordan spillet skulle spilles.

Chime Sharp er et overraskende underholdende musikkfokusert puslespill der man virkelig må bruke hodet til å tenke og forstå hva man skal gjøre. Det er ikke et spill som er for alle og som alle vil like, men om du liker musikk og puslespill så anbefaler jeg Chime Sharp sterkt.