Årets Spill 2016

Da er det endelig duket for å prise de topp ti beste spillene jeg har spilt i år. Dette er ti spill som jeg har hatt mest fornøyelse med eller som har gitt meg en spillopplevelse jeg kommer til å huske.

10) Uncharted 4: A Thief’s End

Uncharted 4 viste seg til slutt å være en flott slutt på historien om Nathan Drake og menneskene rundt han. Med en rimelig god historie, flotte omgivelser, sylskarp grafikk, åpnere omgivelser og flotte stemmeskuespillprestasjoner lander spillet på tiende plass på årets spill lista mi for 2016. Grunnen for at spillet ikke nådde høyere var fordi historiedelen var litt for ubalansert «pacet». Likevel, en god jobb av Naughty Dog.

9) Unravel

Unravel var jeg sånn høvelig ganske spent på. Jeg skaffet meg ikke spillet før flere måneder etter lansering, men underholdningen ble ikke glemt på grunn av det. Jeg elsker den søte garn-figuren Yarny jeg kontrollerte. De fysikkbaserte gåtene var herlige å finne ut av, omgivelsene var flotte og historien var veldig søt. Unravel er i utgangspunktet et veldig simpelt spill, men likevel søtt og vanskelig.

8) The Witness

Jeg skal være ærlig at jeg bar litt i tvil om jeg skulle sette spillet på åttende-plass på lista. Grunnen er er fordi at gåtene i spillet besto som oftest av et «skjema» du får opp med flere former for «linje» puslespill du må løse. Likevel bestemte jeg meg for å sette spillet opp på åttende plass på grunn av den utrolig vakre og lekre artistiske presentasjonen av spillverdenen. Gåtene, til tross for brukte mye av de samme konseptene, var herlige å løse og det var som oftest ganske åpenbare løsninger. De små grå ble til slutt trent av et spill i år og det er takket være The Witness.

7) Layers of Fear

Layers of Fear var en veldig stor overraskelse. Dette er et spill som ble lansert på Steam early access som jeg også skrev en positive forhåndstitt av. Det jeg likte mest med dette skrekkspillet er at spillet ikke brukte (så vidt jeg husker) et unødvendig brukt av såkalte «jump scares» for å skremme meg. Spillet brukte omgivelsene, atmosfæren, stemningen og musikken for å få hårene til å trekke på seg. Det er ikke ofte jeg spiller et skrekkspill som ikke har «jump scares» som hovedårsaken for at jeg blir skremt. Derfor valgte jeg å gi Layers of Fear sjuende-plassen.

6) Titanfall 2

En utrolig positivt overraskende opplevelse. Jeg hadde null forventninger til oppfølgeren til det første Titanfall som jeg mener fortsatt til den dag i dag var ganske middelmådig. Jeg fulte ikke en gang på utviklingen til Titanfall 2, altså se på videodagbøker fra utviklerne, trailere, bilder osv. Titanfall 2 hadde en fantastisk kampanje som oste av kvalitet og kreativitet. Til tross for at spillet brukte Source-motoren kom jeg ofte overs svært vakre situasjoner. I tillegg var flerspillerdelen veldig underholdende.

5) Abzu

Med inspirasjon hentet fra Journey gav Abzu meg en helaftens opplevelse. Det var et kort spill, men for en opplevelse. Vanvittig vakre omgivelser, moro å svømme, engasjerende å følge med på hva som skjer rundt meg. Dette er et spill som er vanskelig å forklare, det burde oppleves.

4) Dishonored 2

Jeg skaffet meg Dishonored 2 rundt en måned etter spillets utgivelse. Jeg hadde lest om «store» ytelsesproblemer og dårlig optimalisering på PC, noe jeg heldigvis ikke hadde. Det var mye av det gamle, bare bedre, større og lengre og det er akkurat det jeg ville ha. Jeg elsker å snike meg rundt, bruke kreftene, finne mange forskjellige veier å fullføre oppdragene og utforske omgivelsene. Dishonored 2 var et ekstremt underholdende spill som jeg faktisk fullførte to ganger og det var kort tid mellom begge gjennomspillingene, noe som aldri skjer.

3) Dark Souls 3

Jeg elsker Soulsborne-serien, jeg elsket Bloodborne og jeg elsket Dark Souls og jeg elsket Dark Souls 3. Om jeg husker riktig ble Bloodborne årets spill for meg det årets Bloodborne ble gitt ut. Dark Souls 3 har ikke like mye av den samme «freshe» følelsen og innovasjonene som Bloodborne hadde med ny artistisk designstil, lovecraft-lignende historie og monstre og splitter nye typer våpen. Likevel kom Dark Souls 3 på tredje plass ganske enkelt fordi det er fortsatt vanvittig underholdende å utforske omgivelsene og dø om og om igjen.

2) INSIDE

Årets nest største overraskelse for meg. Jeg hadde ingen forventninger til spillet til tross for at det var utviklerne av Limbos nye spill (et spill jeg likte veldig godt). Det er vanskelig å beskrive hvorfor jeg likte INSIDE så godt som jeg gjorde. Det har sikkert noe med stemningen, det artistiske designvalget med få farger (svart og grått) og selve mystikken rundt hva som foregår. INSIDE er et av få spill jeg noensinne har fullført i et strekk (om jeg husker riktig). Det er et fenomenalt spill uten sidestykke.

1) DOOM

Årets største overraskelse og årets spill 2016. Doom skaffet jeg meg ikke lang tid etter spillets lansering og jeg storkoste meg med en gang med historiedelen. Eller, det var ikke særlig historie i spillet, men det var så grusomt moro og underholdende. Det raske gameplay, de herlige knalltøffe våpnene, hordene med demoner å ta knekken på, de flotte omgivelsene og den fantastiske musikken toppet årets spill 2016 lista for meg.

Legg igjen en kommentar

