[Anmeldelse] Gravity Rush 2

Da jeg satt meg ned for å spille Gravity Rush i 2012 på min Playstation Vita hadde jeg overhode ingen forventninger til spillet, spesielt fordi at jeg aldri har hatt interesse for japanske spill med japanske karakterer og japansk tale. Likevel ble jeg enormt overrasket over hvor underholdende og interessant spillet var. Nå, rundt fem år senere er oppfølgeren ute på Playstation 4. Var ventetiden verdt det? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Like etter Kat fikk roet ned tilstandene i sin hjemby Hekseville ble Kat (hovedpersonen, karakteren du spiller som), Raven og Syd blitt slukt og fanget i en gravitasjonsstorm og havnet i den flyvende gruvelandsbyen Banga som drar fra sted til sted for å drive gruvevirksomhet, som oftest under svært tøffe forhold. Med tøff mener jeg at Kat må dra til gruvene kan det hende det dukker opp en kraftig gravitasjonsstorm som skaper problemer for Kat. Heller ikke Kats katt Dusty som gav henne gravitasjonskreftene i forgjengeren er å se noe plass, slik at i løpet av de få første historieoppdragene har ikke Kat sine kjente gravitasjonskrefter.

De første to timene gikk ganske langsomt siden Kat ikke hadde Dusty og kreftene hennes til å manipulere tyngdekraften. Denne situasjonen varer heldigvis ikke lenge da Kat og Dusty finner tilbake til hverandre slik at hun får kreftene sine igjen. Noe annet hadde vært helt grusomt siden manipulering av gravitasjon er hele premisset i gameplayet til Gravity Rush 2. Jeg brukte enormt mange timer på å fullføre de 27 historieoppdragene som er i spillet og rundt ti sideoppdrag. Hvor mange nøyaktig er jeg usikker på da jeg inntil videre ikke har funnet noe form for spilletidsstatistikk.

Spillverdenen er flere ganger større i dette spillet i forhold til forgjengeren. Det er flere byer og steder du kan dra innom som blant annet Banga, Hekseville, Jirga Para Lhao, Auldnoir, Endrestria og flere. Det er historieoppdrag, sideoppdrag og andre aktiviteter i de fleste byer. Historieoppdrag og sideoppdrag skaffes ved å gå til de konkrete personene med deres bestemte symboler. For eksempel, på kartet man får vil alle personer som har et sideoppdrag å gi Kat et blått symbolmerke, mens historieoppdrag har oransje/gult symbolmerke på kartet, i tillegg ti lat symbolene svever over karakterene slik at du lettere får øye på dem.

Det er cirka 40 sideoppdrag å boltre seg i og jeg ble svært positivt overrasket da sideoppdragene faktisk var både lange og fyldige med innhold som blant annet hadde dem som oftest en relativt godt fortalt historie. Det var ikke mange «Gå fra A til B, plukk opp kaken, lever kaken tilbake til A»-oppdrag, men oppdrag som gav mening. En annen type aktivitet for tidsutfordringer som også er markert som symboler på kartet i tillegg til svevende symboler på de plassene man aktiverer dem. Her skal man for eksempel drepe et visst antall Nevis (ja, de røde fiendene fra forgjengeren er tilbake) på så kort tid som mulig. Det er også tre konkrete tidspunkter man kan prøve på om man klarer å slå, da får man en bonus. I tillegg kan du når som helst etter et bestemt hovedoppdrag gå til en bestemt karakter i Banga somhjelper deg ned til gruvene slik at du kan skaffe flere krystaller.

Ja, du kan oppgradere Kats krefter som for eksempel slåssing, gravity slide, gravity kick m.m. For å oppgradere koster det krystaller, som oftest tusener av krystaller, så her må du nok «grinde» en del. Det positive er at jeg for en gang skyld synes «grindingen» etter krystaller for vanedannende og underholdende. Det er heller ikke kun i gruvene du kan skaffe dem, men også på tak og andre steder i byene i tillegg til når du dreper Nevis som kommer i flere former slik som i forgjengeren. Ikke nok med de oppgraderingene, men mens du spiller gjennom historieoppdragene vil du få tilgang til splitter nye krefter som endrer gameplayet, disse går under navnene Jupiter stil og Lunar stil, men dem synes jeg du burde oppdage selv, så jeg skal ikke beskrive dem, men de endrer en god del på hvordan du styrer Kat både gjennom omgivelsene og i slåsskamper mot Nevis.

Byene har mye mer aktivitet enn i forhold til forgjengeren. Det er butikker man kan kjøpe ting fra, som for eksempel kjøpe og mikse talismaner som kan gjøre deg litt sterkere, gi deg litt mer liv, gjøre at gravitasjonskreftene dine varer lengre osv. Du kan også kjøpe nye kostymer til Kat og flere andre ting som jeg ikke kan beskrive da dem vil spolere noen vendepunkter i historien. Ellers er detaljene i omgivelsene, blant folket som går i byene og generelt sett i spillverdenen mye sterkere i forhold til forgjengeren. Spillet brukes fremdeles en flott tegneserieaktig cell-shaded grafikk stil som jeg liker veldig godt.

Mine største problemer med Gravity Rush 2 er at historieoppdragene var noen ganger svært langdryge og jeg følte at historien ofte ikke visste hvor den skulle. Et annet problem jeg hadde var at i likhet med forgjengeren ble jeg svært frustrert over kampsystemets bruk av kameravinkel når det ble mange fiender og lite rom å boltre seg i.

Gravity Rush 2, er til tross for spillets nevnte problemer, en herlig tilbakekomst til Kats verden og gravitasjonsmanipulasjon. Det er et svært underholdende spill til tross for noen frustrerte situasjoner jeg hadde med kampsystemet. Har du ikke spilt det første Gravity Rush burde du gjøre det fordi det er et godt spill i tillegg til at du kan kjøpe Gravity Rush Remastered for PS4. Om du i en eller annen grunn ikke kan gjøre det og du vil gå rett på Gravity Rush 2 vil det ikke skape noen store problemer, men jeg anbefaler at du på en eller annen måte leser deg opp på historien i forgjengeren da den er verdt å få med seg om du vil forstå Gravity Rush 2 så godt som mulig.